змісту
завдань та ступінь їх виконання учасниками ІІ етапу олімпіади з математики
у 2012 –
2013 навчальному році (м.
Шостка)
Згідно наказу по
Управлінню освіти 04.11.2012 року відбувся ІІ етап
Всеукраїнських учнівських олімпіад з
математики, у якому взяли участь учні
загальноосвітніх навчальних закладів,
ліцею, гімназії та учні навчальних закладів І рівня акредитації.
Всього в олімпіаді взяло участь 75 учнів: 6 клас –
15 учнів, 7 клас – 13 учнів, 8 клас – 12 учнів, 9 клас – 12 учнів, 10 клас – 13
учнів, 11 клас – 10 учнів.
6 клас.
Перше
завдання на складання числового виразу за допомогою знаків « +» та « ─» за
даним значенням виразу та послідовністю використаних цифр виконали правильно 11
учнів, 1 учень використав зайву дію, 3 учні не змогли знайти відповідне
розташування знаків арифметичних дій, щоб одержати правильну відповідь.
Друге
завдання – задача на рух, взаємозв’язок між швидкістю, часам і відстанню.
Правильно розв’язав лише 1 учень, 2 учні запропонували ідею розв’язання та
зробили деякі кроки в її реалізації. 9 учнів не справились із завданням, а 3
учні зовсім не приступали до розв’язання задачі.
Третє
завдання на знаходження значення дробового виразу правильно розв’язали 2 учні,
6 учнів розглянули частинні випадки або не обґрунтували основні етапи, зовсім
не приступав до розв’язання цього завдання 1 учень.
Четверту
задачу на зважування для виявлення фальшивої монети правильно виконав 1 учень;
не виконали – 3 учні. Один учень одержав правильну відповідь, але його
обґрунтування містять деякі недоліки.
П’яте
завдання – логічна задача на множини виконана правильно трьома учнями. Не
приступали до розв’язання задачі 3 учні, 6 учнів розв’язали задачу неправильно.
Один учень дав правильну відповідь, але відсутні обґрунтування основних етапів
розв’язання.
7 клас.
На перше
завдання ( знаходження чисел, сума яких 2012 ) жоден учень не дав повної
відповіді, а розглядали тільки по одному можливому випадку.
До
другого завдання, текстової задачі на розрізання стрічки у певному відношенні,
правильну відповідь одержав тільки один учень. 8 учнів починали розв’язувати
задачу за допомогою рівняння, але не змогли скласти його правильно, оскільки
невірно знаходили остачі.
Третє
завдання, на перестановку цифр у числі, не викликало труднощів у більшості
учнів. Розв’язували це завдання по-різному: через загальний вигляд трицифрового
числа, за допомогою «зірочок», логічними міркуваннями.
До
четвертого завдання, задачі на рух, 9 учнів отримали правильну відповідь,
причому розв’язання у більшості було простим і раціональним. Інші 4 учні
починали розв’язувати завдання, але правильної відповіді не одержали.
П’яте
завдання, лінійне рівняння з параметром, не довів до відповіді жоден учень,
хоча спроби його розв’язати були. Це завдання було найважчим із усіх завдань,
бо воно передбачало не тільки перебирати значення параметра, а й дослідити. 3
учні розглянули окремі випадки ( а = 1, 2, 3 …).
Завдання 6, логічна задача, не викликало
труднощів: 11 учнів із 13 дали вірну відповідь, але обґрунтувати її грамотно
змогли не всі.
8 клас.
Перше
завдання передбачало перевірку знань на подільність чисел. Найбільшу кількість
балів отримали 4 учні. Одержав вірну відповідь, але є недоліки в обґрунтуванні,
1 учень. Відсутнє обґрунтування основних етапів розв’язання у 2 учнів, були
спроби розв’язання, але невдалі у 3 учнів. Завдання розв’язано цілком неправильно у 1 учня, і 1
учень зовсім не приступав до розв’язання.
Друге
завдання – рівняння першого степеня з модулем. Його розв’язували всі учні, але
вдалося одержати правильну відповідь тільки 2 учням. 4 учні одержали вірну
відповідь, але мали місце недоліки. У 3 учнів відсутнє обґрунтування основних
етапів розв’язання та наведена часткова відповідь. 3 учні намагалися знайти
правильну відповідь, але їх спроби були невдалими.
Третє
завдання передбачало перевірку знань і вмінь розв’язування задач на відсотки. 7
учнів одержали вірну відповідь, але у деяких були незначні недоліки. 2 учні
запропонували ідею розв’язання задачі, проте не змогли довести до логічного
завершення. 1 учень розв’язав задачу невірно, а 1 зовсім не приступав до її
розв’язання.
Четверте
завдання – геометрична задача на властивості кутів трикутника. Повне
обґрунтування всіх етапів та правильну відповідь одержали 4 учні. Запропонували
ідею розв’язання і зробили деякі кроки в її реалізації ( розглянули часткові
випадки) 5 учнів, невдалою була спроба
розв’язати задачу у 3 учнів.
П’яте
завдання – застосування формул скороченого множення до тотожних перетворень
многочленів тільки 2 учні виконали вірно. Інші пропонували ідеї розв’язання,
але їх спроби були невдалі, 2 учні зовсім не приступали до розв’язання.
Шосте
завдання – система двох лінійних рівнянь з двома невідомими з параметром.
Розв’язання цього завдання передбачало визначити кількість розв’язків системи в
залежності від параметра. Жоден із учнів не одержав правильної відповіді, і лише
1 учень запропонував ідею розв’язання та зроблені певні кроки. У 8 учнів спроби
розв’язати систему були невдалими, а 3 учні зовсім не приступали до
розв’язання.
9 клас.
Завдання для 9 класу були занадто
складними. А деякі були такими, що не відповідали матеріалу, який вивчений на
даний період навіть у класах з поглибленим вивченням математики. А саме: ціла
та дробова частина числа, ірраціональні рівняння.
Перше
завдання на періодичну послідовність натуральних чисел 9 учнів навіть не
зрозуміли, з якого боку до розв’язання підходити, і тільки 3 учні із 12 розв’язали
вірно.
Друге
завдання на побудову графіка з модулем та цілою і дробовою частинами числа
розв’язали вірно 2 учні, а інші пропонували певні ідеї розв’язання, але їх
спроби були невдалими.
Третє
завдання на знаходження інваріанта виконав 1 учень. Двома учнями вказана
правильна відповідь, але відсутнє обґрунтування основних етапів.
Четверте завдання – геометрична задача. З повним обґрунтуванням
розв’язали задачу 2 учні. Решта не здогадалися, що потрібна додаткова побудова.
П’яте
завдання – ірраціональне рівняння, яке приводить до рівняння з модулем.
Виконали повністю 1 учень, а частково – 3 учні. Інші наводили невірні ідеї, бо
не вірно застосовували означення арифметичного кореня квадратного та піднесення
двочлена до квадрату.
Шосте
завдання на вибір стратегії виграшу. 1 учень розв’язав правильно, навів
докладні пояснення і необхідні обґрунтування. Ще 7 учнів знайшли правильну
відповідь, але не запропонували чіткої виграшної стратегії.
10 клас.
Перше завдання на застосування формули
суми n- перших членів арифметичної прогресії та запис числа у
вигляді розрядних доданків правильно виконали, зробивши необхідні обґрунтування
2 учні. 1 учень допустив помилку при обґрунтуванні відповіді, 4 учні обмежились
тільки відповіддю або розглянули декілька кроків; 5 учнів дали неправильну
відповідь, а 1 учень не приступав до виконання завдання.
Друге
завдання на доведення, що при піднесенні многочлена, який містить від’ємний одночлен, до 2012 степеня, знайдеться одночлен з
від’ємним коефіцієнтом виявилось заважким для учнів 10 класу.
Правильно виконав 1 учень, але недостатньо обґрунтував; 3 учні зробили помилки
обчислювального характеру; 4 учні не приступили до розв’язання завдання, у 5
учнів спроба виявилась невдалою.
Третє
завдання – задачу на відсоткове відношення в розчинах виконували 11 учнів, але
обґрунтували розв’язання і дали правильну відповідь 4 учні; 5 учнів помилилися
в обчисленнях, 2 учні розв’язали задачу цілком неправильно.
Четверте завдання – геометричну задачу на доведення розв’язали правильно
лише 2 учні, які використали властивість вписаних в коло кутів, які спираються
на одну дугу, попередньо довівши, що навколо чотирикутника, який утворився,
можна описати коло. 4 учні не приступали до розв’язання задачі, 7 учнів
правильно виконали малюнок та зробили деякі кроки у розв’язанні.
П’яте
завдання на знаходження кількості коренів рівняння з параметром виконували всі
учні і тільки 1 виконав його правильно та ще у одного чітко виражена ідея
розв’язання і виконано більша половина завдання. Інші 11 учнів не мають
уявлення про методи розв’язування такого типу завдань.
Шосте
завдання – комбінаторну задачу з логічним навантаженням правильно розв’язали 2
учні. Один з учнів використав метод математичної індукції для обґрунтування
своєї відповіді; 1 учень розв’язав більше половини завдання; 6 учнів розглянули
тільки окремі випадки, а 3 учні не приступали до виконання завдання.
11 клас.
Перше завдання – завдання на розуміння
поняття модуля числа, властивості модуля, вміння їх використовувати для
перетворення виразів. Це завдання виконували 8 учнів із 10. 1 учень розв’язав
завдання правильно з необхідними поясненнями та обґрунтуваннями; 1 учень вказав
правильну відповідь, але його обґрунтування містять деякі недоліки при
поясненні властивостей модуля. У 2 учнів розв’язано близько половини задачі,
вони перебрали не всі варіанти, коли модуль окремих виразів приймає найменшого
значення. 1 учень вказав правильну відповідь, але розглянув частину задачі; три
учні знайшли правильну відповідь шляхом розгляду окремих значень змінних.
Друге
завдання на використання властивостей многочленів розв’язували 7 учнів. 1 учень
відповідь вказав правильну, але пояснив лише половину розв’язання. 2 учні
правильну знайшли відповідь, але не дали чітких і достатніх пояснень, не
обґрунтували свої висновки. У 1 учня виражена ідея розв’язання, зроблені деякі
кроки в її реалізації. 3 учні запивали правильну відповідь на основі окремих
вдалих спроб.
Третє
завдання – функціональне рівняння. Правильно розв’язали 2 учні, ще 2 –
правильно розв’язали рівняння, але не зробили перевірку. 1 учень розв’язав
половину задачі, вказавши неправильну відповідь. У 1 учня є ідея розв’язання,
та зроблені деякі кроки в її розв’язання, 4 учні не приступали до розв’язання
задачі.
Четверте завдання на використання методу координат при доведенні
нерівностей. 3 учні виконали завдання правильно з необхідними обґрунтуваннями
та поясненнями. 1 учень довів нерівність, але дав пояснення тільки половини
розв’язання; 1 учень запропонував ідею розв’язання, зробив деякі кроки в її
реалізації, 1 учень виразив ідею розв’язання, але не зміг її довести.
П’яте
завдання – планіметрична задача. Жоден учень не зміг розв’язати її, хоча 7
учнів робили спробу розв’язати її, але не змогли реалізувати свою ідею, робили
помилки при проведенні міркувань.
Шосте
завдання на використання властивостей цілої та дробової частин числа при
розв’язуванні нерівностей з параметром. 5 учнів не приступали до розв’язання
завдання. 1 учень правильно розв’язав завдання, але чітко пояснив половину
завдання; 1 учень вказав правильну відповідь, але не обґрунтував етапи
розв’язування. Одним учнем запропонована ідея розв’язання та зроблені деякі
кроки її реалізації.
Рекомендації
вчителям.
1.
Звернути
увагу на розв’язування задач з послідовностями, на відшукання інваріанту та
виграшної стратегії.
2.
Фундаментально
відпрацьовувати поняття модуля, вміння його розкривати для різних значень
змінних і використовувати для перетворення виразів.
3.
Необхідно
вивчати поняття функціонального рівняння, формувати вміння їх розв’язувати
різними способами.
4.
Знайомити
учнів з геометричними методами розв’язування алгебраїчних задач.
5.
Необхідно
вивчати з учнями поняття цілої та дробової частини числа, їх властивості
застосовувати для розв’язування рівнянь та нерівностей з параметрами.
6.
В 11 класі
вести систематичне повторення планіметрії, особливо використання властивостей
бісектрис, висот та медіан кутів у трикутниках.
7.
Приділяти
увагу на відсоткове відношення в сумішах, сплавах та розчинах.
8.
Відпрацьовувати
методи розв’язування рівнянь, нерівностей та їх систем з параметрами.
9.
Вчити
учнів розв’язувати цікаві задачі на рух.
Побажання та пропозиції:
1. Підбір завдань повинен відповідати віковій
категорії, «не перенасичувати»
складністю завдання.
2. З метою покращення роботи журі, надсилати
розв’язання завдань.
Голова журі М.І.Матошина
Підсумки ІІІ
етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики
13 лютого 2013 року в Сумському обласному
інституті післядипломної педагогічної освіти відбувся ІІІ етап Всеукраїнської
учнівської олімпіади з математики. В інтелектуальних змаганнях узяли участь 97
учнів 7-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів – переможців другого
етапу з усіх міст та районів Сумської області, окрім Великописаревського
району.
Найбільш представницькою командою були команди м.
Конотоп - 12 учасників, м. Суми – 11
учасників, м. Шостки – 8 учасників.
Переможцями ІІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з
математики було визначено 37 учасників, які продемонстрували високий рівень
знань з предмета.
Найкращі результати показали учні Шосткинського
навчально-виховного комплексу: спеціалізована школа І-ІІ ступенів-ліцей – 6 призових місць, Олександрівської
гімназії Сумської міської ради – 4
призових місця, Сумської
спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 10 ім. Героя Радянського Союзу О.
Бутка – 4 призових місця, Конотопської гімназії – 4 призових місця.
Результати виступу
команди м. Шостка
П.І.П.
|
Дата народження
|
Школа
|
бали
|
місце
|
Пилипенко Єгор Андрійович
|
11 січня
2000 р.
|
Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4 Шосткинської міської
ради Сумської області
|
14
|
ІІ
|
Логвіна Ангеліна Вікторівна
|
10 листопада
1998 р.
|
Шосткинський навчально-виховний комплекс: спеціалізована школа І-ІІ
ступенів – ліцей
Шосткинської міської ради Сумської області
|
34
|
І
|
Косьмін Родіон Євгенович
|
11 грудня
1998 р.
|
Шосткинський навчально-виховний комплекс: спеціалізована школа І-ІІ
ступенів – ліцей
Шосткинської міської ради Сумської області
|
17
|
ІІІ
|
Кокшайкіна Марія Миколаївна
|
28 серпня
1997 р.
|
Шосткинський навчально-виховний комплекс: спеціалізована школа І-ІІ
ступенів – ліцей
Шосткинської міської ради Сумської області
|
23
|
ІІ
|
Осадча Катерина Ігорівна
|
21 травня
1997 р.
|
Шосткинський навчально-виховний комплекс: спеціалізована школа І-ІІ
ступенів – ліцей
Шосткинської міської ради Сумської області
|
15
|
ІІІ
|
Сибиль Артем Олександрович
|
20 квітня
1996 р.
|
Шосткинський навчально-виховний комплекс: спеціалізована школа І-ІІ
ступенів – ліцей
Шосткинської міської ради Сумської області
|
15
|
4
|
Сергійчик Олександр Вікторович
|
07 березня
1996 р.
|
Шосткинський навчально-виховний комплекс: спеціалізована школа І-ІІ
ступенів – ліцей
Шосткинської міської ради Сумської області
|
17
|
ІІІ
|
Храмченко Микола Сергійович
|
06 жовтня
1996 р.
|
Шосткинський навчально-виховний комплекс: спеціалізована школа І-ІІ
ступенів – ліцей
Шосткинської міської ради Сумської області
|
18
|
ІІІ
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий